2 „A” w Akademii Sztuk Pięknych

 

Tym razem adepci architektury z klasy 2 "A" wybrali się z wizytą do Akademii Sztuk Pięknych w Katowicach. Powodem wyjazdu były dni otwarte Akademii. Impreza, oprócz możliwości poznania obiektów i oferty edukacyjnej Uczelni, oferowała udział w działaniach warsztatowych z zakresu wielu dziedzin sztuki, projektowania i designu. Dzięki warsztatom uczniowie przekonali się, że ASP to nie tylko szkoła w której można nauczyć się  rysować i malować, ale przede wszystkim uczelnia kształcąca projektantów we wszystkich dziedzinach sztuki użytkowej. Uczniowie wzięli udział w zajęciach rysunku odręcznego, budowy makiet architektonicznych i pozłotnictwa. Ciekawym doświadczeniem była również możliwość zwiedzenia nowego campusu Uczelni. 

Czytaj więcej: 2 „A” w Akademii Sztuk Pięknych

2 „A” w krainie designu.


   15 lutego uczniowie klasy architektonicznej wzięli udział w imprezie "For Design Days" w Katowickim Centrum Kongresowym. Design Days to jedna z najważniejszych prezentacji współczesnego projektowania form użytkowych i współczesnej architektury. W trakcie imprezy odbywają się konferencje i panele dyskusyjne dotyczące najważniejszych problemów i osiągnięć w zakresie szeroko rozumianego projektowania otoczenia człowieka. Integralną częścią wydarzenia są także wystawy osiągnięć najważniejszych twórców i pracowni oraz targi współczesnego designu.

Czytaj więcej: 2 „A” w krainie designu. 

2 „A” w krainie designu.


   15 lutego uczniowie klasy architektonicznej wzięli udział w imprezie "For Design Days" w Katowickim Centrum Kongresowym. Design Days to jedna z najważniejszych prezentacji współczesnego projektowania form użytkowych i współczesnej architektury. W trakcie imprezy odbywają się konferencje i panele dyskusyjne dotyczące najważniejszych problemów i osiągnięć w zakresie szeroko rozumianego projektowania otoczenia człowieka. Integralną częścią wydarzenia są także wystawy osiągnięć najważniejszych twórców i pracowni oraz targi współczesnego designu.

Czytaj więcej: 2 „A” w krainie designu. 

Z wizytą u Przemo Łukasika i w Muzeum Górnośląskim

Ku uciesze całej klasy 2A czwartek 7.grudnia był dniem spędzonym poza murami Szkoły. Dzień rozpoczął się kolejną wizytą w pracowni "Medusa Group" prowadzonej przez Przemo Łukasika i Łukasza Zagałę. celem wizyty było zapoznanie się z najnowszymi projektami realizacjami Pracowni. Zajęcia polegały zatem na multimedialnej prezentacji najnowszych osiągnięć zaprzyjaźnionej Pracowni uzupełnionej wykładem Przema. Najwięcej czasu Przemo poświęcił oddanemu w tym roku do użytkowania budynkowi Liceum Ogólnokształcącego przy ulicy Św. Urszuli Ledóchowskiej w Warszawie. Projekt ten posłużył do przybliżenia uczniom przebiegu procesu projektowego, uwarunkowań w jakich musi współcześnie funkcjonować architekt, jakim ograniczeniom musi sprostać. Dużo czasu poświęcił Przemo na wyjaśnieniu relacji, jakie zachodzą pomiędzy formą a sposobem użytkowania obiektu: mówił o kontekstach, w jakich funkcjonuje współczesna architektura. Ważnym wnioskiem było także stwierdzenie, że dobra architektura może kreować zachowania jej użytkowników, może wpływać na relacje społeczne, pomóc w budowaniu więzi. 

Czytaj więcej: Z wizytą u Przemo Łukasika i w Muzeum Górnośląskim

Z wizytą u Przemo Łukasika i w Muzeum Górnośląskim (2)

 

Ku uciesze całej klasy 2A czwartek 7.grudnia był dniem spędzonym poza murami Szkoły. Dzień rozpoczął się kolejną wizytą w pracowni "Medusa Group" prowadzonej przez Przemo Łukasika i Łukasza Zagałę. celem wizyty było zapoznanie się z najnowszymi projektami realizacjami Pracowni. Zajęcia polegały zatem na multimedialnej prezentacji najnowszych osiągnięć zaprzyjaźnionej Pracowni uzupełnionej wykładem Przema. Najwięcej czasu Przemo poświęcił oddanemu w tym roku do użytkowania budynkowi Liceum Ogólnokształcącego przy ulicy Św. Urszuli Ledóchowskiej w warszawie. projekt ten posłużył do przybliżenia uczniom przebiegu procesu projektowego , uwarunkowań w jakich musi współcześnie funkcjonować architekt, jakim ograniczeniom musi sprostać. Dużo czasu poświęcił Przemo na wyjaśnieniu relacji, jakie zachodzą pomiędzy formą a sposobem użytkowania obiektu : mówił o kontekstach , w jakich funkcjonuje współczesna architektura. Ważnym wnioskiem było także stwierdzenie, że dobra architektura może kreować zachowania jej użytkowników, może wpływać na relacje społeczne, pomóc w budowaniu więzi. 

             

 

Drugą częścią "pozaszkolnego" dnia była lekcja muzealna w Galerii Malarstwa Polskiego Muzeum Górnośląskiego . Lekcja dotyczyła malarstwa polskiego przełomu XIX i XX wieku. W galerii uczniowie poznali przemiany, jakie następowały w malarstwie od epoki klasycyzmu do czasu, kiedy wiodącym stylem stał się realizm. Prowadzący zajęcia ze swadą i poczuciem humoru przybliżał tajemnice malarskiego warsztatu , zmiany w warstwie formalnej i treściowej, przy czym opowieść ta była zgrabnie osadzona w realiach epoki. Lekcja Ta była niewątpliwie wartościowym uzupełnieniem zagadnień architektonicznych, a czas spędzony poza szkołą na pewno nie był stracony. 

2A i "szpetna kostka".

" Szpetna kostka" to ciągle, niestety, obecny w polskim krajobrazie dom jednorodzinny, zamknięty w banalnej, prostopadłościennej bryle, dwukondygnacyjny, wybudowany najczęściej w latach 70-tych lub  80-tych. W świadomości projektantów i architektów istnieje ten typ domu także jako " kostka polska". Tym razem ten architektoniczny koszmarek stał się wyzwaniem projektowym dla uczniów klasy 2A. Zadanie polegało na przeprojektowaniu elewacji domu będącego klinicznym przykładem tzw. " kostki polskiej" w taki sposób , aby dom nabrał współczesnego charakteru, a jego estetyka nie odbiegała od projektów realizowanych w XXI wieku. 

Czytaj więcej: 2A i "szpetna kostka".

2A i "szpetna kostka".

" Szpetna kostka" to ciągle, niestety, obecny w polskim krajobrazie dom jednorodzinny, zamknięty w banalnej, prostopadłościennej bryle, dwukondygnacyjny, wybudowany najczęściej w latach 70-tych lub  80-tych. W świadomości projektantów i architektów istnieje ten typ domu także jako " kostka polska". Tym razem ten architektoniczny koszmarek stał się wyzwaniem projektowym dla uczniów klasy 2A. Zadanie polegało na przeprojektowaniu elewacji domu będącego klinicznym przykładem tzw. " kostki polskiej" w taki sposób , aby dom nabrał współczesnego charakteru, a jego estetyka nie odbiegała od projektów realizowanych w XXI wieku. 

Czytaj więcej: 2A i "szpetna kostka".

3A i mała przestrzeń

18. października odbyły się kolejne zajęcia projektowe w klasach architektonicznych. Tym razem w twórcze zmagania została zaangażowana klasa 3A. Zadanie polegało na zaprojektowaniu, w formie makiety, mieszkania dla dwóch dorosłych osób. Podstawowy problem projektowy polegał na tym że młodzi adepci architektury musieli zrealizować zadanie dysponując powierzchnią zaledwie 15 metrów kwadratowych. Część praktyczną ćwiczenia poprzedził wykład i prezentacja najmniejszych domów i powierzchni mieszkalnych. Prace wykonywane były w skali 1:10. Dzięki ćwiczeniu, uczniowie niemal bezpośrednio doświadczyli problemów związanych z racjonalnym wykorzystaniem niewielkiej przestrzeni, ergonomią i projektową dyscypliną.

Czytaj więcej: 3A i mała przestrzeń

3A i mała przestrzeń

18. października odbyły się kolejne zajęcia projektowe w klasach architektonicznych. Tym razem w twórcze zmagania została zaangażowana klasa 3A. Zadanie polegało na zaprojektowaniu, w formie makiety, mieszkania dla dwóch dorosłych osób. Podstawowy problem projektowy polegał na tym że młodzi adepci architektury musieli zrealizować zadanie dysponując powierzchnią zaledwie 15 metrów kwadratowych. Część praktyczną ćwiczenia poprzedził wykład i prezentacja najmniejszych domów i powierzchni mieszkalnych. Prace wykonywane były w skali 1:10. Dzięki ćwiczeniu, uczniowie niemal bezpośrednio doświadczyli problemów związanych z racjonalnym wykorzystaniem niewielkiej przestrzeni, ergonomią i projektową dyscypliną.

Czytaj więcej: 3A i mała przestrzeń

z cyklu: Talenty Naszych Absolwentów

Niezwykle miłą informację przyniósł "Dziennik Zachodni". Nasze absolwentki klasy architektonicznej: KAROLINA DYBAŁA i WERONIKA KRÓL, pod opieką architekta WOJCIECHA GWIZDAKA z pracowni 2G Studio, wygrały konkurs na projekt toalet w katowickim "Spodku".
Gratulujemy sukcesu i kreatywności!

  • ar3
  • ar2
  • ar
  • ar4

z cyklu: Talenty Naszych Absolwentów

Niezwykle miłą informację przyniósł "Dziennik Zachodni". Nasze absolwentki klasy architektonicznej: KAROLINA DYBAŁA i WERONIKA KRÓL, pod opieką architekta WOJCIECHA GWIZDAKA z pracowni 2G Studio, wygrały konkurs na projekt toalet w katowickim "Spodku".
Gratulujemy sukcesu i kreatywności!

  • ar3
  • ar
  • ar2
  • ar4

Sztafeta Pokoleń w Klasie 2A

W klasie 2A odbyły się pierwsze w tym sezonie dydaktycznym zajęcia projektowe. Tym razem w roli wykładowców wystąpili absolwenci klasy architektonicznej, a obecnie studenci architektury. Zajęcia przygotowali i poprowadzili : Karo Dybała, Weronika Król i Artur " Arczi" Koszowski. Ćwiczenie polegało na zaprojektowaniu i wykonaniu architektonu opartego o powielenie w różnej konfiguracji uprzednio wykonanej bryły ( modułu). Zajęcia pozwoliły uczniom na zmierzenie się z takimi projektowymi wartościami jak symetria, dynamika, dominanta czy akcent. Bliski i bezpośredni kontakt między prowadzącymi a uczniem był dodatkową wartością i  ciekawym doświadczeniem dla obydwu stron.

Czytaj więcej: Sztafeta Pokoleń w Klasie 2A

Sztafeta Pokoleń w Klasie 2A

W klasie 2A odbyły się pierwsze w tym sezonie dydaktycznym zajęcia projektowe. Tym razem w roli wykładowców wystąpili absolwenci klasy architektonicznej, a obecnie studenci architektury. Zajęcia przygotowali i poprowadzili : Karo Dybała, Weronika Król i Artur " Arczi" Koszowski. Ćwiczenie polegało na zaprojektowaniu i wykonaniu architektonu opartego o powielenie w różnej konfiguracji uprzednio wykonanej bryły ( modułu). Zajęcia pozwoliły uczniom na zmierzenie się z takimi projektowymi wartościami jak symetria, dynamika, dominanta czy akcent. Bliski i bezpośredni kontakt między prowadzącymi a uczniem był dodatkową wartością i  ciekawym doświadczeniem dla obydwu stron.

Czytaj więcej: Sztafeta Pokoleń w Klasie 2A

Plener 2016

Po rocznej przerwie udało się wrócić do tradycji organizowania plenerów rysunkowych dla uczniów klas architektonicznych. Impreza miała miejsce w dniach 12 - 16 września. Podobnie jak poprzednio wybraliśmy się do Cieszyna. Cieszyn jako miejsce rysunkowych zmagań z architekturą ma same zalety. Jest blisko, obfituje w architekturę wszystkich możliwych stylów i epok, ma klimat i nikogo tam szczególnie nie dziwi widok młodych ludzi z deską rysunkową przed nosem.

Czytaj więcej: Plener 2016

Zapraszamy na wykład otwarty

Zapraszamy serdecznie wszystkich gimnazjalistów zainteresowanych nauką w klasie
architektonicznej X Liceum Ogólnokształcącego na wykład dotyczący architektury,
projektowania i współczesnego designu. Część zajęć poprowadzi Przemo Łukasik,
właściciel pracowni "Medusa Group", opiekun merytoryczny klas architektonicznych.
Celem wykładu jest także przedstawienie specyfiki zajęć i programu klas architektonicznych
oraz możliwości dalszego kształcenia po ukończeniu szkoły.
   Termin i miejsce wykładu: 2 czerwiec 2015, godzina 15 .15, pracownia 128 w budynku
Państwowych Szkół Budownictwa w Bytomiu przy ul. Powstańców Śl. 10. 

Wykład promocyjny dla klasy 1a XLO

29.05.2014r. o godzinie 15:15, w sali 128 odbędzie się wykład promocyjny dla kandydatów do klasy 1a X Liceum Ogólnokształcącego, z udziałem gwiazdy architektury polskiej Przemo Łukasika z Medusa Group. Zapraszamy serdecznie!


 

 

Warto poświęcić sporo czasu!
jesteśmy wiarygodni - sprawdź certyfikat www.wiarygodna-szkola.pl